خانه فناوری و زندگی دیجیتال ۹ مرحله‌ای که باید برای راه‌اندازی کسب وکار نوپای خود پشت سر بگذارید

۹ مرحله‌ای که باید برای راه‌اندازی کسب وکار نوپای خود پشت سر بگذارید

3 خواندن ثانیه
۳
0
2,366
کسب وکار نوپا
Rate this post

کسب وکار نوپا یا استارت‌آپ نوعی کسب‌وکار کوچک است که به دلیل تفاوت‌های جزیی با سایر انواع کسب‌وکارها نوپا خوانده می‌شود. این کسب‌وکارها در حوزه‌ی اینترنت هستند و اغلب کسب‌وکارهای سنتی را به حالت آنلاین در می‌آورند. مهم‌ترین تفاوت این کسب‌وکارها با کسب‌وکارهای معمولی در میزان رشد آن‌ها است. به عنوان مثال، اگر شما یک کسب‌وکار معمولی مثل آرایشگری داشته باشید، در عرض یک ثانیه قادر به خدمات‌دهی به یک نفر خواهید بود. اما اگر یک کسب‌وکار نوپا مثل گوگل داشته باشید در عرض یک ثانیه قادر به خدمات‌دهی به افراد مختلف خواهید بود. همین عامل منجر به رشد نمایی کسب‌وکارهای نوپا شده و آن‌ها را از کسب‌وکارهای معمولی متمایز می‌سازد.

اما این کسب وکار نوپا چگونه ساخته می‌شوند؟

هر فردی در ذهن خودش ایده‌هایی دارد که ممکن است بعضی از ایده‌ها تحولات بزرگی را در جوامع پدید آورند. آن‌چه که بنیانگذاران استارت‌آپ‌ها را از سایر افراد متمایز می‌کند، تمایل آن‌ها برای تبدیل این ایده‌ها به واقعیت است. اگر شما هم ایده‌ای دارید و فکر می‌کنید که تمام آمال و آرزوهای شما و مردم دیگر با آن برآورده خواهد شد، وقت خود را هدر نداده و برای آن اقدام کنید. در ادامه گام‌به‌گام مراحل راه‌اندازی یک کسب وکار نوپا را شرح می‌دهیم:

۱) مطمئن شوید نیاز واقعی را کشف کرده‌اید

هر ایده‌ای نمی‌تواند موفقیت را برای شما به ارمغان بیاورد. ایده‌ی خوب ایده‎ای است که برای مردم ارزش‌آفرین باشد و یک خواسته و نیاز اصلی از آن‌ها را برطرف کند. بسیاری از استارت‌آپ‌هایی که با شکست مواجه می‌شوند، بزرگ‌ترین اشتباه خود را در این مرحله مرتکب می‌شوند. قبل از شروع به راه‌اندازی کسب‌وکارتان باید تمامی جوانب مثبت و منفی ایده‌تان را بررسی کرده و ببنید آیا کسب وکار نوپا شما دغدغه‌ای از زندگی مردم کم خواهد کرد یا نه؟

۲) از مالکیت معنوی آن مطمئن شوید

همان‌طور که گفتیم هر فردی هزاران ایده در ذهن خود دارد و ممکن است ایده‌ی شما قبلا توسط افراد دیگر راه‌اندازی شده باشد. ایده یا اختراع می‌تواند دارای حق مالکیت معنوی باشد. شروع به جستجو کردن در مورد ایده‌ای که در ذهن دارید بکنید. این جستجوها درهای بزرگتری را بر روی شما باز خواهد کرد.

اگر بعد از جستجو و تحقیقات بازار از راه‌اندازی ایده‌ی خود اطمینان حاصل کردید، شروع به ثبت مالکیت معنوی ایده‌ی خود بکنید، لوگو، نام سایت، نام برند و هر چیزی که ممکن است کپی شود را ثبت کنید تا کسی نتواند از آن‌ها بهره‌مند شود.

۳) برای خود هم‌تیمی پیدا کنید

راه‌اندازی یک کسب وکار نوپا چیزی نیست که بتوان آن را به تنهایی اجرا کرد. یک ایده‌ی بزرگ همواره برای اجرا شدن به تخصص‌های مختلف نیاز دارد. شاید این مرحله نیز یکی از سخت‌ترین مراحل شروع کسب‌وکار نوپای شما باشد. سعی کنید قبل از انتخاب هم‌تیمی کاملا از وی شناخت پیدا کنید. در مورد ایده با وی حرف بزنید و اگر متوجه شدید که اهداف فرد موردنظر دقیقا همراستا با اهداف شما است، او را به تیم جوین کنید.

در نظر داشته باشید که هیچ چیز مانند هم‌راستا بودن اهداف نمی‌تواند شما را کنار یکدیگر نگه دارد.

۴) بیزنس پلن بنویسید

براساس تعریفی که در ویکی پدیا از بیزنس پلن یا طرح کسب‌وکار آورده شده است: طرح کسب وکار یک نوشتهٔ رسمی است که اهداف کسب‌وکار را تعیین، دلایل امکان تحقق اهداف را ذکر و برنامه‌هایی که برای رسیدن به اهداف دنبال می‌شوند را ارائه می‌کند.

بیزنس پلن به زبان ساده بیان می‌کند که الان در چه وضعیتی هستی؟ می‌خواهی چه کار کنی؟ راه رسیدن به هدفت چگونه خواهد بود؟ چه هزینه‌هایی داری؟ راه درآمدزایی تو چیست؟ شرکای تو چه کسانی هستند؟ و … . دانستن جواب این سوال‌ها نقش بسیار موثری در موفقیت شما خواهند داشت.

۵) فضای کاری انتخاب کنید

این موضوع می‌تواند دل به خواهی باشد. در واقع، شما ممکن است با هم‌تیمی‌های خود توافق کنید که دورکاری انجام دهید و یا پس از مشورت بخواهید از دفترهای کاری اشتراکی استفاده کنید، همه چیز به شرایط شما بستگی دارد.

فقط این نکته را به یاد داشته باشید که در ابتدای شروع کار خود، به خاطر اجاره‌ی دفتر کار و لوازم آن خود را در قرض و وام غرق نکنید.

۶) از مربیان کسب‌وکار راهنمایی بگیرید

امروزه افراد بسیار زیادی در حوزه‌ی کسب وکار نوپا در حال فعالیت هستند. مطمئنا این افراد تجربه‌ی بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف استارت‌آپی دارند. آن‌ها قادر هستند تجربه‌ی چند ساله‌شان را در عرض چند دقیقه به شما منتقل کنند و شما را از انجام کارهای اشتباه دور نگه دارند.

در اینترنت جستجو کنید و کسانی را که احساس می‌کنید بهترین مشاوره‌ها را به شما ارائه خواهند داد، انتخاب کنید.

۷) استراتژی‌های بازاریابی و برندینگ تنظیم کنید

در دنیای رقابتی امروز، هیچ‌ کسب‌وکاری بدون توجه به بازاریابی و برندینگ به موفقیت دست پیدا نمی‌کند. برای بازاریابی و برندینگ صحیح نیز می‌بایست استراتژی‌ مناسبی را در نظر داشته باشید. در این مرحله نیز می‌بایست از آژانس‌های بازاریابی و تبلیغاتی کمک بگیرید تا بتوانید به مخاطبان هدف خود دست پیدا کنید.

به یاد داشته باشید که شما باید به مخاطبان هدف خود برسید، نه به هر مخاطبی. برنامه‌ریزی در این مرحله می‌تواند کمک‌کننده‌ی شما باشد.

۸) از شتاب‌دهندها کمک بگیرید

با گسترش فضای کارآفرینی نوآور-محور مفاهیم و ساختارهای نوینی در حال شکل‌گیری می‌باشند.
این کارآفرینان در طول مسیر خود با موانع و مشکلات بسیاری روبرو می‌شوند که شتابدهنده‌ها برای هموار کردن این مسیرها به وجود آمده‌اند. به عنوان مثال، شتابدهنده‌ها می‌توانند در مواردی هم‌چون منتورینگ، سرمایه‌گذاری و فضای کار به شما کمک کنند.

۹) به افزایش سرمایه اقدام کنید

اگر می‌خواهید سرمایه‌گذار جذب کنید، باید طرح کسب‌وکاری فوق‌العاده‌ای داشته باشید تا بتوانید توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنید.

ممکن است ایده‌ی شما فوق‌العاده باشد و سرمایه‌گذاران زیادی را پیدا کنید که بخواهند روی ایده‌ی شما سرمایه‌گذاری کنند. اما آن‌چه که مهم است استراتژی شما برای جذب سرمایه‌گذار است. هر سرمایه‌گذاری نمی‌تواند مناسب باشد، سرمایه‌گذاران در ازای خدماتی که به شما ارائه می‌دهند، چیزهای دیگری نیز از شما خواهند گرفت. پس قبل از هیجان زده شدن و پذیرفتن هر پیشنهادی به عواقب آن به خوبی توجه کنید.

 

  • پولدار شدن

    بهترین روش‌ها برای بدست آوردن پول بیشتر

    Rate this post میلیونر شدن لقبی است که همه افراد دوست دارند این‌گونه مورد خطاب قرار بگیرند…
بارگذاری مطالب مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر برای پایلا
بارگذاری بیشتر برای  فناوری و زندگی دیجیتال

۳ نظرات

  1. سعیدی

    مرداد ۱۳, ۱۳۹۶ در ۷:۲۳ ب٫ظ

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به
    این خوبی سپاسگزارم

    پاسخ

  2. دكتر آقامحمدپور

    مهر ۳, ۱۳۹۶ در ۲:۰۰ ب٫ظ

    اقا خیلی وبسایتتون عالیه

    پاسخ

  3. سعید

    مهر ۱۸, ۱۳۹۶ در ۵:۲۹ ق٫ظ

    بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

همچنین بررسی کنید

شغل هایی که در حال رشد هستند یا رشد خواهند کرد در جهان.

Rate this post پیش بینی از شغل هایی که در جهان در حال رشد هستند یا رشد خواهند کرد. هوش مصن…