خانه آشپزی و تغذیه تغذیه سالم تغذیه و بهداشت در سفر

تغذیه و بهداشت در سفر

2 خواندن ثانیه
۰
0
390
تغذیه در سفر
Rate this post

برنامه غذایی قبل از سفر مانند برنامه های غذایی عادی هر روز است. با این تفاوت که نباید از نظر حجم طوری باشد که زود موجب خستگی شما شود. غذای کم حجم، تحرک توأم با شادابی را فراهم می کند. علاوه بر این لازم است که نکاتی را نیز مدنظر داشته باشید:

  • از خوردن غذاهای پرنمک و شور و پرپروتئین که موجب تشنگی می شوند خودداری کنید.
  • بلافاصله قبل از حرکت از خوردن غذاهای پرچرب به دلیل اینکه در طول سفر تحرک کمتری دارید و میزان نیاز به انرژی کم است اجتناب کنید.
  • از خوردن غذاهای نفاخ و غذاهای مانده و مشکوک به آلودگی پرهیز نمایید.
  • قبل از حرکت از تأمین مواد غذایی مناسب در طول مسافرت مطمئن شوید و مقداری مواد غذایی حاضری مانند بیسکویت و کیک، آب میوه و نیز آب معدنی با خود همراه داشته باشید.
  • اگر مسافرت هوایی طولانی مدت دارید از مواد غذایی پرانرژی، حجیم و نفاخ بپرهیزید.
  • در صورتی که قصد رانندگی در مسافرت دارید قبل از رانندگی از مصرف ماست و دوغ جدأ پرهیز کنید.

انواع مواد غذایی و مایعات نفاخ که باید از آنها پرهیز شود عبارتند از:

  • میوه ها: سیب، آب سیب، آووکادو، هندوانه، انگور، خربزه، کشمش
  • سبزی ها: انواع کلم (بروکلی، گل کلم، بروکسل و کلم پیچ)، ذرت، خیار، تره فرنگی، پیاز، فلفل سبز، ترب، تربچه، شلغم
  • حبوبات و غلات: لوبیا، نخود، باقالا، لپه، عدس، سویا، دانه سویا، فرآورده های غلات سبوس دار
  • سایر مواد: نوشیدنی های گازدار، انواع آجیل، همبرگر حاوی سویا، سوربیتول، آدامس (به علت افزایش بلع هوا)
  • غذاهای دیرپز و نیم پز شده.

تغذیه در طول مسافرت

با توجه به نقش تغذیه در سلامت جسمانی و فکری به منظور پیشگیری از اختلالات گوارشی نظیر یبوست، نفخ، اسهال و جلوگیری از کم آبی در طول سفر توجه به نکات ذیل اهمیت بسیاری دارد:

  • از مواد غذایی نفاخ که قبلاً نامبرده شد استفاده نکنید.
  • از مواد غذایی پرچرب و پرادویه استفاده نکنید.
  • از مصرف چای و قهوه که حاوی کافئین است و موجب افزایش ضربان قلب و بی قراری در حین مسافرت های هوایی می شود، خودداری کنید. در صورت عدم نوشیدن چای، قهوه و دیگر نوشیدنی ها برای پیشگیری از کاهش آب بدن، معادل آن آب بنوشید. این دو ماده مدر هستند و موجب اتلاف آب بدن می شوند.
  • در طول پرواز هر ساعت حداقل یک لیوان (حدود ۲۴۰ میلی لیتر) آب بنوشید. رطوبت هواپیما در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است. در صورت تعریق برای حفظ آب بدن حتماً به مقدار کافی آب معدنی، آب میوه و نوشیدنی های خنک بدون گاز بنوشید.
  • مسافرت های طولانی مدت ممکن است تعادل دستگاه گوارش را به هم بزند، برای پیشگیری از یبوست علاوه بر نوشیدن مایعات کافی، از مواد غذایی غنی از فیبر (الیاف) استفاده کنید.
  • بهتر است از مواد غذایی که زیاد دستکاری می شوند و یا برای پخت آنها از حرارت های زیاد و پخت طولانی استفاده نمی شود (مانند کباب کوبیده) استفاده نکنید. همچنین استفاده از انواع کمپوت، نان و کیک و مواد غذایی کم کالری مانند پنیر و کراکر، کراکر بادام زمینی، آب میوه بسته بندی شده و غیره به عنوان میان وعده توصیه می شود.
  • بهتر است از مواد مصرفی ادرارآور در طول پرواز خودداری شود.
  • در مسافرت های زمینی طولانی مدت علاوه بر مصرف مایعات و غذاهای غنی از فیبر باید توجه داشت که نگه داشتن مدفوع و ادرار کاری مضر بوده و به ترتیب موجب یبوست و ناراحتی های دستگاه ادراری می شود.

ت

بارگذاری مطالب مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر برای پایلا
بارگذاری بیشتر برای  تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

همچنین بررسی کنید

بازی های ۲۰۱۹ که منتظر آن ها هستیم

Rate this post بازی های محبوب و حتتی بازی های جدیدی در امسال رونمایی میشوند که حتما از آن …