خانه سبک زندگی مهارت‌های زندگی مدیریت زمان: تمرین هایی برای استفاده مفید از زمان‌های انتظار

مدیریت زمان: تمرین هایی برای استفاده مفید از زمان‌های انتظار

2 خواندن ثانیه
۰
0
520
مدیریت زمان
Rate this post

همه ما مدت زمانی از روز را به انتظار چیز‌های مختلفی می‌گذرانیم. هنگامی که چند دقیقه زودتر از مدت زمان موعود به قراری رسیده باشیم، انتظار در صف‌های طولانی مختلف، انتظار در پشت چراغ قرمز و یا ترافیک‌های سنگین شهری و هزاران نوع انتظار مختلف دیگر که در طول یک روز عادی ممکن است به اجبار برای ما رخ دهد. در نگاه بسیاری از مردم، زمانی که در صف‌های انتظار سپری می‌شود بسیار خسته‌کننده، بیهوده و تلف شده هستند و مدیریت زمان به سختی امکان‌پذیر است. غافل از این که همین زمان می‌تواند به عنوان فرصتی برای دست‌یابی به آرامش ذهنی و یا رسیدن به کار‌های مفید دیگر باشد که در این صورت اصطلاحا به آن انتظار مفید اطلاق می‌شود.
هنگامی که مشغول انظار برای رسیدن و یا پیش‌آمدن چیزی هستید، این شمایید که باید انتخاب کنید: لحظات بی‌قراری و خفه‌کننده و یا فرصت دستیابی به یک آرامش ذهنی؟ اگر شما نیز که قصد ایجاد فرصت از این زمان به ظاهر مرده را دارید و به فکر مدیریت زمان های هدر رونده خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تمرین‌هایی برای رسیدن به آرامش ذهنی به هنگام انتظار

۱) در اولین و مهم‌ترین قدم: از خودتان تشکر کنید!

هرچند شاید این کار خصوصا در یک چنین زمان‌های خسته کننده‌ای ظاهرا کمی عجیب به نظر برسد. اما تشکر از خود در از بین بردن و درهم کوبیدن حس سرخوردگی و دلخوری ناشی از انتظار تاثیر بسیار فراوانی دارد. به همین منظور هرچیز مثبت ممکنی که در آن لحظه می‌تواند وجود داشته باشد را در نظر بگیرید و به تمامی کارهایی که پیش از این فرصت رسیدن به آن‌ها را نداشته و اکنون در دسترس هستند بیاندیشید. سپس نخودآگاه از این فرصت انتظار به وجود آمده شکرگزار خویش خواهید شد. تمرین تشکر از خود یکی از روش‌های مناسب و موثر برای رسیدن به آرامش ذهنی و افزایش اعتماد به نفس در هر زمان و شرایطی است.

۲) برای منظم‌تر کردن تنفس خود تمرین کنید.

تمرکز بر روی نحوه و تعداد تنفس و تلاش برای منظم‌سازی آن تاثیر بسیار عجیبی بر روی آرامش ذهنی دارد. به همین منظور سعی کنید تا تنفس خود را به حالت دلخواه خود (مانند تنفس مربعی که زمان دم و بازدم برابر است، تنفس ۱ به دو که مدت زمان عمل دم دو برابر بازدم است و…) تنظیم کنید. در نهایت چند نفس عمیق و از ته دل به کلی حالات روحی شما را تازه‌تر خواهد ساخت و حس نشاط و طراوت زیبایی را در حال انتظار به شما هدیه خواهد داد. در حال همین تمرین نیز احتمالا انتظار شما به پایان رسیده است.

۳) بشمارید!

هنگامی که در یک صف انتظار ایستاده‌اید، به جای چک کردن گوشی و شبکه‌های اجتماعی مختلف، می‌توانید این تمرین و بازی ساده را با خود انجام دهید. برای مثال شمردن تعداد ماشین‌هایی که عبور می‌کنند، تعداد افرادی که کیف به دست دارند و یا هرچیز دیگری! در ابتدای کار نیز می‌توانید یک عدد را به عنوان نتیجه نهایی تا رسیدن به نوبت خودتان حدس بزنید. همین کار نه‌تنها باعث تقویت ذهن و آرامش روحی شما خواهد شد، بلکه به شما کمک خواهد کرد تا گذر زمان را چندان احساس نکنید و به سرعت خود را در ابتدای صف بیابید!

 

۴) کاری انجام ندهید و بدن و صورت خود را در راحت‌ترین حالت ممکن قرار دهید.

این تمرین به خصوص هنگامی که در جایی نشسته‌اید و به انتظار چیزی هستید بسیار مناسب و موثر است. گاهی انجام ندادن هیچ کاری به طرز معجزه آسایی به آرامش ذهنی شما در هنگام انتظار کمک می‌کند. هرچند بسیاری از مردم تصور می‌کنند که برای گذر سریع‌تر زمان بهتر است دست به انجام کاری بزنند، اما گاهی انجام ندادن کاری و صرفا قرار گرفتن در راحت‌ترین حالت ممکن بهترین “کاری” است که می‌توان در لحظات انتظار انجام داد. پس در صورتی که احساس خستگی یا بی‌حوصلگی کردید، این تمرین را نیز برای خود انجام دهید.

۵) برای مدیریت زمان بهینه خلاق باشید!

در فرصتی که شما نام آن را لحظات انتظار گذاشته‌اید، می‌توان کارهای فراوانی انجام داد. اگر در حال حرکت به سوی مقصد با قطار یا هواپیما هستید، می‌توانید در لپتاپ خود به تماشای فیلم‌های سرگرم‌کننده و یا حتی آموزشی درباره چیزهای مختلفی بپردازید. کتاب‌های جیبی و کوچک شما را در همه‌جا و هر حالی همراهی خواهند کرد. خلاصه که در این زمان کارهای بسیار مختلفی انتظار شما را می‌کشند که در مواقع عادی دیگر ممکن است اولویت کمتری نسبت به بقیه کارها داشته و تا به این لحظه باقی مانده باشند. پس کافی است کمی انتظار را پیشبینی کرده و اقدامات لازم برای استفاده مفید از آن را پیش از حرکت از مبدا خود تدارک ببینید.

مدیریت زمان

در حالت کلی تاخیر کردن و منتظر ماندن اگر به حال خود رها شود و هیچ ترفند مدیریت زمان برای آن مورد استفاده قرار نگیرد، می‌تواند بسیار خسته‌کننده و کسالت آور باشد. اما شما نباید اجازه دهید که این موضوع باعث رنجش شما و خراب شدن روزتان شود. پس با انجام این تمرینات ساده مدت زمان انتظار خود را تبدیل به یک زمان سودمند و انتظار مفید کنید.

بارگذاری مطالب مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر برای پایلا
بارگذاری بیشتر برای  مهارت‌های زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

همچنین بررسی کنید

آموزش چیز کیک توت فرنگی به همراه کیلیپ آموزشی

Rate this post چیز کیک توت فرنگی و شکلات چیز کیکی مخصوص بچه ها و اونایی که کودکان درونشان …