خانه سبک زندگی راه‌ های کنترل عصبانیت ناگهانی به زبان ساده!

راه‌ های کنترل عصبانیت ناگهانی به زبان ساده!

7 خواندن ثانیه
۳
0
2,329
۴ (۸۰%) ۱ vote

خشم احساسی است که دامنگیر همه می‌شود! هنگامی که پشت یک ترافیک بدموقع به دام افتاده‌ایم و لحظه به لحظه در حال تاخیر هستیم، هنگامی که فرزندمان از توصیه‌ها و حرف‌های ما سرپیچی می‌کند، هنگامی که از حرف کسی ناگهان آزرده می‌شویم، این احساس مانند یک کوه آتشفشان در درون ما فوران می‌کند. احساس خشم و عصبانیت گاهی می‌تواند مفید باشد، اما در اغلب موارد باعث می‌شود تا رفتارهایی عجولانه و احساسی از خود بروز دهیم که عواقب ناخوشایندی دارد! از همین رو در این مطلب قصد داریم تا چند مورد از راه‌ های کنترل عصبانیت ناگهانی را در اختیار شما قرار دهیم.

راه های کنترل عصبانیت لحظه‌ای

راه‌ های کنترل عصبانیت ناگهانی

۱- قبل از گفتن چیزی، کمی فکر کنید
اگر از دست کسی یا چیزی ناراحت هستید، ممکن است چیزهایی بگویید که بعدا از گفتنشان پشیمان شوید! در حالی که دیگر پشیمانی سودی به حال شما نخواهد داشت! پس در همان لحظات ابتدایی عصبانیت، سعی کنید تا خشم خود را کنترل کنید و رفتارهای خود را به گونه‌ای عقلانی و منطقی بروز دهید! هرچند این کار ظاهرا دشوار است، اما به هیچ عنوان غیرممکن نیست.

۲- ابراز ناراحتی خود را به چند دقیقه بعد موکول کنید
عدم بیان ناراحتی کار درستی نیست! زیرا نه‌تنها شخص مقابل متوجه اشتباه خود نخواهد شد، بلکه عوارض روحی و روانی ناخوشایندی را برای شما به همراه خواهد داشت. از همین رو یکی از راه‌ های کنترل عصبانیت ناگهانی ، تمرین ابراز ناراحتی پس از آرام شدن است. این کار باعث خواهد شد که از عوارض ناشی از خشم در امان بمانید و در عین حال، نادرستی رفتار یا اتفاق پیش آمده را به نحو بهتری ثابت کنید.

راه‌ های کنترل عصبانیت ناگهانی

۳- کمی ورزش کنید
فعالیت‌های فیزیکی یکی از بهترین راه‌ های کنترل عصبانیت ناگهانی هستند. پس اگر احساس خشم و یا حتی استرس دارید، یک پیاده‌روی سریع می‌تواند این حس شما را به یک احساس فیزیکی تبدیل کند. علاوه بر این، در حین پیاده‌روی فرصت بیشتری برای فکر کردن در مورد اتفاق ناخوشایند پیش آمده خواهید داشت و آرام آرام قادر خواهید بود تا معقولانه‌تر تصمیم بگیرید.

کنترل عصبانیت با ورزش

۴- کمی برای استراحت خود وقت بگذارید
تنها کودکان نیازمند استراحت نیستند! هنگامی که احساس خشم و یا عصبانیت و حتی حسی مانند استرس دارید، برای چند دقیقه کوتاه کارهای خود را رها کنید و به تمرکز بر روی آرامش خود بپردازید. چرا که در هنگام خشم ممکن است از انجام درست کارهای خود ناتوان شوید و همین موضوع بر خشم شما اضافه کند و باعث ایجاد یک چرخه خشم-ناتوانی منفی شود. پس یکی دیگر از راه‌ های کنترل عصبانیت ناگهانی اختصاص دادن زمانی برای استراحت است.

۵- به راه حل‌های ممکن بیاندیشید
در هنگام ناراحتی و عصبانیت، بهتر است به دنبال راه حل‌های ممکن برای اتفاق ناگوار پیش آمده باشید! چرا که احساس خشم و ناراحتی به راستی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. برای مثال اگر کودک شما دیوارهای خانه را نقاشی کرده، به فکر بهترین راه برای پاک کردن آن باشید! یا اگر شریک زندگی شما شب‌ها دیر به خانه بازمی‌گردد، به دنبال راه‌کارهایی برای صحبت و حل و فصل این مسئله باشید. فراموش نکنید که حس عصبانیت در طولانی‌مدت ویرانگر و مشکل‌ساز است.

۶- از کلمه “من” استفاده کنید
یکی از بهترین راه‌ های کنترل عصبانیت ناگهانی به هنگام سخن گفتن، استفاده از کلمه “من” در جملات است. برای مثال به جای گفتن جمله‌ای مانند “تو هیچوقت در کارهای خانه همکاری نمی‌کنی!” بگویید “من از این که بدون حس همکاری میز ناهار را ترک می‌کنی، ناراحتم!” این کار باعث خواهد شد که حس سرزنشگرانه و تهاجمی جملات شما کاهش یافته و از افزایش خشم خود و ایجاد ناراحتی در دیگران جلوگیری نمایید.

۷- کینه‌ای به دل نگیرید
بخشش همانند یک ابزار قدرتمند است. اگر احساس خشم و سار احساسات منفی وجود شما را در بر بگیرند، شما در تلخی خود ساخته غرق خواهید شد. بخشش را می‌توان یکی از راه‌ های کنترل عصبانیت ناگهانی در طولانی مدت در نظر گرفت. به کمک این کار نه تنها خشم خود را کنترل خواهید کرد، بلکه احساس نشاط معنوی نیز سرتاسر وجود شما را خواهد گرفت.

کنترل خشم

۸- از حس شوخ‌طبعی استفاده کنید
یکی دیگر از راه‌ های کنترل عصبانیت ناگهانی ، بهره‌گیری از حس طنز و شوخ طبعی است. البته باید به شدت از کنایه زدن پرهیز کنید! چرا که نتیجه کار را بسیار بدتر خواهد کرد! طنز در زبان خود یکی از جدی‌ترین کلام‌ها است و تاثیرگذاری فوق‌العاده بالایی دارد.

۹- درخواست کمک کنید
در هنگامی که خشمگین و ناراحت هستید، می‌توانید به سادگی هرچه تمام‌تر برای رفع این احساس ناخوشایند از دیگران درخواست کمک کنید. فراموش نکنید که این حس چاره‌ساز شما نخواهد بود! پس چه بهتر که برای رفع سریع‌تر آن، از دیگران کمی درخواست کمک داشته باشید.

این ۹ قدم را می‌توان اصلی‌ترین راه‌ های کنترل عصبانیت ناگهانی دانست. آیا شما روش‌های بهتری نیز برای این کار می‌شناسید؟ نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

بارگذاری مطالب مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر برای پایلا
بارگذاری بیشتر برای  سبک زندگی

۳ نظرات

  1. یونیتی

    مهر ۶, ۱۳۹۶ در ۵:۴۷ ب٫ظ

    ممنون از سایت پرمحتوا و نابتون. خیلی خوبه که مطالب تکراری نمیزارید.موفق باشید

    پاسخ

  2. خادمی

    آذر ۴, ۱۳۹۶ در ۱:۲۷ ب٫ظ

    بسیار ممنونم بابت زحماتتون.

    پاسخ

  3. فالوور مکس

    اسفند ۶, ۱۳۹۷ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

    اقا خیلی وبسایتتون عالیه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

همچنین بررسی کنید

آموزش تارت تاتن یا پای سیب فرنسوی با فیلم آموزشی

Rate this post آموزش تارت تاتن یا پای سیب فرنسوی یک پای سیب فرانسوی متفاوت و خوش مزه و دلچ…