خانه سلامت و بهداشت ۴ اشتباه رایج در پیاده‌روی و راه‌های مقابله با آن

۴ اشتباه رایج در پیاده‌روی و راه‌های مقابله با آن

0 خواندن ثانیه
۰
0
1,358
اشتباهات پیاده روی

پیاده روی در عین سادگی، یکی از بهترین ورزش‌های روزانه ممکن است. از جمله مزایای فراوان آن می‌توان به سوزاندن کالری بدن، تقویت عضلات و استخوان‌ها، تعدیل‌کننده ترشحات داخلی، بهبود خلق‌وخو و حالات روانی، جلوگیری از بیماری‌های داخلی همچون دیابت و بیماری‌های قلبی و… اشاره کرد. از همه مهم‌تر این که برای پیاده‌روی نیازی به پرداخت هزینه‌های کلان برای ثبت‌نام در باشگاه‌های ورزشی نخواهید داشت. بلکه می‌توانید در ساعات فراغت خود و یا حتی هنگامی که در حال حرکت به سمت محل کار و یا تحصیل خود هستید، به این ورزش بسیار مفید بپردازید.
با این حال همچون تمامی ورزش‌های دیگر، پیاده‌روی نیز اصول مربوط به خود را دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد. هرچند شاید این ورزش آن‌قدر رایج و ساده به نظر برسد که اغلب افراد از اصول آن چشم‌پوشی کنند. اما برای بهره‌گیری تمام و کمال از مزایای این ورزش ساده و مفید و همچنین جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از آن، بهتر است نکاتی را مد نظر داشته باشیم. در این مطلب قصد داریم تا ۴ مورد از اشتباهات رایج در پیاده‌وری و نحوه مقابله با آن‌ها را در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما نیز جزو علاقه‌مندان این ورزش ساده و دل‌نشین هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا ادامه این مطلب را از دست ندهید.

پیاده روی
پیاده روی

 

۱) چشم‌پوشی از گرم‌کردن بدن پیش از پیاده روی

اگر علاقه‌مند به رقابت‌های ورزشی حرفه‌ای باشید، ممکن است بارها و بارها شاهد آسیب‌های وارده به ورزشکاران که از عدم گرم‌کردن مناسب ناشی شده‌اند باشید. اما نکته اینجاست که گرم کردن صرفا مخصوص ورزشکاران حرفه‌ای و ورزش‌های سنگین و ماراتن‌های طولانی نیست. بلکه بسیاری از متخصصان حوزه ورزش و سلامتی معتقدند که قبل از انجام پیاده‌روی هرچه شما بیشتر از گرم کردن بدن خود چشم‌پوشی کنید، احتمال آسیب رسیدن به شما افزایش خواهد یافت.
برای یک گرم‌کردن مناسب قبل از پیاده روی بهتر است این مراحل را طی کنید: ابتدا به مدت ۵ دقیقه به آرامی و با راحتی قدم بزنید، سپس به حرکات کششی عضلات از سر تا پا (شامل خم شدن به طرفین، حرکات چرخشی مچ پا، کشش ران‌ها و…) بپردازید. پس از گرم شدن ماهیچه‌ها و افزایش خون‌رسانی به آن‌ها، شما آماده یک پیاده‌روی نشاط‌آور هستید.

گرم کردن برای پیاده‌روی

۲) پیاده‌روی در یک مسیر و با سرعت ثابت

ممکن است شما به یک مسیر خاص برای پیاده‌روی علاقه داشته باشید. در واقع این موضوع هیچ اشکالی ندارد! اما این عادت نباید به‌گونه‌ای باشد که به لطمه‌ای به تاثیر پیاده‌وری شما وارد کند. انسان‌ها باالفطره خواستار تنوع و تازگی‌اند. پیاده‌روی در یک مسیر ثابت به مرور زمان باعث افت بازده و تاثیرات آن خواهد شد. متخصصان حوزه سلامتی معتقدند تغییر مکان‌های پیاده‌روی علاوه بر ایجاد حس نشاط و جلوگیری از فرسودگی ذهنی و روحی، باعث افزایش بازده پیاده‌روی نیز خواهد شد. از همین رو توصیه می‌شود که حداقل یک‌بار در هفته مسیر پیاده‌روی خود را تغییر دهید.
علاوه‌بر این، سرعت پیاده‌روی نیز یکی از فاکتورهای مهمی است که به هیچ وجه نباید از آن غافل شد. حرکت در یک سرعت ثابت باعث خوگیری بدن به شرایط و در نتیجه کاهش میزان کالری در آن می‌شود. در حالت کلی بهتر است علاوه بر تغییر مسیر و انتخاب مسیر‌های متفاوت، سرعت خود را نیز تغییر دهید. به این صورت که مسیر مورد نظر خود را به بخش‌های مختلفی تقسیم کرده و هر مسیر را با توجه به سلیقه و برنامه خود، با سرعت متفاوتی بپیمایید.

۳) پیاده‌روی سخت و سنگین در روزهای ابتدایی

همه ما در آغاز هرکاری انگیزه بسیار بالایی داریم و خواهان به ثمر رسیدن فوری آن کار هستیم. اما نباید از این نکته غافل شد که نتیجه گرفتن از هرکاری بیشتر به تداوم آن بستگی دارد و نباید از ابتدای کار با تمرینات سخت و طاقت‌فرسا، انگیزه‌های خود را از بین برده و باعث آسیب رساندن به خودمان شویم. این موضوع در مورد پیاده‌روی نیز صدق می‌کند. عضلات بدن در طول زمان شروع به تقویت شدن و منعطف‌تر شدن می‌کنند. پس نباید در روز‌های اول فشار زیادی به آن‌ها وارد کرد. به جای این کار بهتر است تا روی انگیزه و روحیه خود کار کنید تا در آینده نیز با همین روند و تداوم به پیاده‌روی کردن ادامه دهید.

پیاده‌روی سخت
انجام پیاده‌روی سنگین در روزهای ابتدایی می‌تواند درد‌های فراوانی را در ناحیه عضلات پا به وجود آورد. پس بهتر است با یک برنامه‌ریزی منطقی و معقول، مسیر خود را برای دست‌یابی به هدف اصلی و بزرگ نهایی آغاز کنید.

۴) چشم‌پوشی از وضعیت و فرم بدن در حال پیاده‌روی

بداشتن قدم‌های نامنظم و خیره شدن به زمین ممکن است شما را در مسیر مورد نظرتان جابه‌جا کند، اما ممکن است منجر به آسیب‌رساندن به شما شود. حالت بدن در حال پیاده‌روی بسیار مهم است. اگر بدن‌تان در فرم نامناسبی باشد، عضلات مختلف شما ناچار به تحمل وظایفی خواهند بود که برای آن مناسب نیستند. این امر در طولانی مدت باعث به هم خوردن تعادل عضلانی و در نتیجه بروز صدماتی به آن‌ها خواهد شد.
در هنگام پیاده‌روی بهتر است کمر خود را صاف سینه خود را بالا نگه‌دارید. همچنین جهت چشم‌ها به سمت افق بوده و دست‌ها به صورت همزمان (و مخالف با حرکت پاها) حرکت کنند.

پیاده‌روی یک ورزش ساده، مفید و مهیج است. با توجه و رعایت این نکات ساده، می‌توانید از صدمات احتمالی جلوگیری کنید و نهایت بهره را از این ورزش سالم ببرید.

بارگذاری مطالب مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر برای پایلا
بارگذاری بیشتر برای  سلامت و بهداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

همچنین بررسی کنید

کار پر درآمد و راحت با حقوق ثابت

استخدام در پایلا با شغلی پردرآمد(درآمدی راحت تا ۶ ملیون تومان  و بیشتر) و ساعت کاری کم اگر…