خانه سلامت و بهداشت نگرانی و اضطراب : چه مقدار از آن می تواند برای سلامتی مضر باشد

نگرانی و اضطراب : چه مقدار از آن می تواند برای سلامتی مضر باشد

2 خواندن ثانیه
۰
0
1,497
نگرانی و اضطراب
Rate this post

نگرانی و اضطراب یکی از بزرگترین معضلات بیشتر افراد جامعه است. نگرانی بیش از حد تاثیر مستقیمی بر حافظه فعال داشته و باعث اختلال در عملکرد کار فرد شده و تمرکز فرد در انجام کارهایش را کاهش می‌دهد.

نگرانی بیش از حد منجر به احساس اضطراب و استرس می‌شود و حتی در بعضی مواقع باعث ایجاد بیماری‌های فیزیکی نیز شده است. نگرانی و اضطراب بیش از حد به طور مداوم ذهن و فکر شما به سمت آنچه که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد می‌کشاند. نگرانی‌های مزمن این حس را در شما تلقین می‌کند که اتفاق بدی در حال افتادن است و باعث ایجاد ترس در وجود شما می‌شود.

نگرانی و اضطراب باعث می‌شود نسبت به محیط اطرافتان حساس شده و مدام به دنبال ایراد گرفتن از کار بقیه باشید. نگرانی‌های مزمن می‌تواند اشتها، عادات و سبک زندگی،  روابط اجتماعی، خواب و عملکرد شغلی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. اصولا افرادی که از نگرانی و اضطراب رنج می‌برند ممکن است برای تسکین به پرخوری و مصرف سیگار و مواد مخدر روی بیاورند.

آیا نگرانی و اضطراب مضر است؟

در یک تحقیقی که به تازگی صورت گرفته است نشان داده شده است افرادی که به طور طبیعی نگران و دلواپس هستند نسبت به افراد دیگر در انجام کارهایشان با انگیزه‌تر و مستعدتر هستند و به بهداشت و امنیت خود توجه بیشتری می‌کنند.

طبق این تحقیق علمی خبر خوب برای افرادی که گهگاهی دچار نگرانی می‌شوند این است که نگرانی نه تنها برای شما مضر نیست بلکه می‌تواند مفید نیز باشد. نگرانی یک سپر عاطفی در برابر مشکلات زندگی است و در حد متعادل آن طبیعی است. تحقیقات نشان داده است که افرادی که گهگاهی دچار نگرانی و اضطراب می‌شوند در مدرسه و محیط کار وظیفه محوله به خود را نسبت به بقیه افراد دقیق تر و بهتر انجام می‌دهند و همینطور در حل مشکلات موفق تر عمل می‌کنند. اصولا مردم دید خوبی نسبت به احساس نگرانی و اضطراب ندارند ولی این تحقیق نشان داد که نگرانی در حد متوسط آن می‌تواند بسیار مفید باشد.

نگرانی و اضطراب
نگرانی و اضطراب

به طور کلی افراد مضطرب بیشتر از بقیه افراد توصیه‌های بهداشتی و ایمنی مانند بستن کمربند ایمنی به هنگام رانندگی، استفاده از کرم های ضدآفتاب هر چند ساعت یکبار، چکاپ و آزمایش‌های شخصی را جدی گرفته و دنبال می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است که زنانی که همیشه در حد متوسطی نگران هستند کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. بنظر می رسد نگرانی کمتر و بیشتر از حد متوسط باعث ابتلا سرطان می‌شود ولی بر عکس، مقدار متوسط آن باعث ایجاد انگیزه شده و به عنوان محرک عمل می کند.

در واقع نگرانی برای هر چیزی نشان می‌دهد که آن کار ناخوشایند است و نیاز به اصلاح و بهتر شدن دارد. نگرانی بیش از حد اصلا خوب نیست و برای سلامتی شخص بسیار مضر است. توجه و تمرکز به افکار و خاطرات تکراری گذشته و نگرانی‌های بیش از حد با افسردگی و سلامت جسمی بدن و حتی بیماری های روانی ارتباط مستقیمی دارد. اما نگرانی‌های گاه به گاه می‌توانند مفید باشند و در واقع  فرد از لحاظ ذهنی کاملا آماده است تا تمام جزئیات یک کار را به درستی انجام دهد در حالی بیشتر مردم به سادگی از کنار آن جزئیات می‌گذرند و آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

مهم ترین نکته این است: هنگامی که احساس نگرانی کردید چند دقیقه کاملا روی افکارتان متمرکز شوید . احتمالا چیزهایی وجود دارند که شما باید به آن جزئیات توجه کرده و آنان را انجام دهید و یا از اتفاق افتادن چیزهای بد جلوگیری کنید. در این صورت این نگرانی کاملا مفید است. ولی اگر همه آن جزئیات را به خوبی انجام دادید ولی همچنان حس نگرانی را همراه خود حس کردید، فکر خود را از آن مسئله دور کرده و به مسائل دیگر فکر کنید و روی آن‌ها تمرکز کنید.

کمی نگران بودن خوب است. مثلا بسیاری از افراد به بستن کمربند ایمنی توجهی ندارند ولی اگر کمی به پیامدهای آن فکر کنند و نگران شوند باعث می‌شود تا آن را رعایت کنند. پس کمی نگران بودن بهتر از عدم نگرانی است.

بارگذاری مطالب مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر برای پایلا
بارگذاری بیشتر برای  سلامت و بهداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

همچنین بررسی کنید

طرز تهیه شیرینی ماکارون فرانسوی توت فرنگی با فیلم آموزشی

Rate this post شیرینی ماکارون فرانسوی شکلی جذاب و رنگ های دل ربا بسیار مجلسی و مناسب برای …