خانه سلامت و بهداشت ۳ راهکار ساده برای این‌که از بی‌خوابی‌های شبانه در امان باشید

۳ راهکار ساده برای این‌که از بی‌خوابی‌های شبانه در امان باشید

0 خواندن ثانیه
۰
0
1,496
راه های درمان بی خوابی شبانه

بی‌خوابی ارتباط مستقیمی با سلامت عاطفی افراد دارد. استرس و نگرانی و بیماری‌های روانی مثل افسردگی و اضطراب باعث بی‌خوابی می‌شود. البته حالت برعکس این قضیه نیز صادق است . افرادی که دچار بی‌خوابی‌های مفرط هستند در معرض بروز مشکلات عاطفی مثل افسردگی و اختلالات روانی و ضعف تصمیم گیری قرار دارند. همچنین بی‌خوابی مفرط خطر خودکشی را در میان افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، افزایش می دهد. پس درمان بی خوابی شبانه بسیار مهم است. همه ما اختلالات خواب را تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم که چقدر بی‌خوابی تعادل روحی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث تندخویی و بی‌تابی شخص می‌شود.

بی‌خوابی بر خلق و خوی فرد تاثیر منفی می‌گذارد. وقتی فردی دچار بی‌خوابی می‌شود زودرنج و عصبی شده و توانایی کنترل خشم خود را ندارد. بی‌خوابی علاوه بر بیماری‌های روانی برای سلامت جسمانی نیز بسیار مضر است. کمبود مداوم خواب باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی، فشارخون بالا، دیابت و سکته مغزی می شود.

تاثیرات روانی کمبود خواب

  • مغز فرد خواب آلود به سختی کار می کند. در واقع مغز برای غلبه براثرات بی خوابی به شدت خون را پمپاژ می‌کند و همین امر باعث کاهش کارایی آن می‌شود.
  • حافظه کوتاه مدت به درستی کار نمی کند. کمبود خواب باعث کاهش هوشیاری حافظه می شود. بدون حافظه کوتاه مدت شخص دچار مشکل شده و حتی توانایی به خاطر سپردن چند عدد ساده را نیز ندارد.
  • حافظه بلند مدت آسیب جدی می بیند. خواب نقش مهمی در یادآوری خاطرات گذشته دارد. کمبود خواب باعث می شود حافظه نتواند خاطرات بلند مدت را به یاد آورد و همینطور فرد در یادگیری مهارت‌های جدید با مشکل مواجه خواهد شد.
  • بی‌خوابی باعث کاهش تمرکز و آرامش فرد می شود.
  • بی خوابی باعث می‌شود شخص نتواند مطابق برنامه ریزی‌هایش پیش رود و دچار ناهماهنگی و عدم تصمیم گیری درست در کارهایش می‌شود.
  • کم خوابی باعث از بین رفتن سلول‌های مغزی می شود. مطالعات نشان داده است که کمبود خواب به سلولهای مغزی آسیب وارد می کند.
  •  شخص دچار روان‌پریشی می‌شود.

درمان بی خوابی شبانه

هنوز هم دلیل شایع بی‌خوابی در میان مردم معلوم نیست. بی‌خوابی ممکن است نشانه‌ی بیماری‌های روانی باشد. پس درمان بی خوابی شبانه را جدی بگیرید. اگر دچار بی‌خوابی هستید و هر شب بسیار تلاش می‌کنید تا خوابتان ببرد، بهتر است به نکات گفته شده در زیر نیز توجه کنید.

۱) سعی کنید عوامل استرس‌زا را از خود دور کنید.

اگر شما نیز در رختخوابتان زیاد فکر و خیال می‌کنید پس به احتمال بالا دچار بی‌خوابی خواهید شد. برای رهایی درمان بی خوابی شبانه بهتر است دوش بگیرید و کتاب بخوانید. تحقیقات نشان داده است که دعا و شکرگذاری قبل از خواب باعث آرامش فرد شده و به خوابیدن فرد کمک زیادی می کند.

درمان بی‌خوابی شبانه
درمان بی‌خوابی شبانه

۲) هیچ‌گاه قبل از خواب گوشی خود را چک نکنید.

شبکه های اجتماعی و ایمیل می توانند باعث افزایش استرس شما شوند. به هنگام چک کردن گوشی مغز شما گمان می‌کند نور مصنوعی صفحه نمایش گوشی همان نور حاصل از روشنی روز است. بنابراین بدن شما به اندازه کافی ملاتونین را که برای تنظیم چرخه‌ی خواب و بیداری نیاز است تولید نمی‌کند. این ماده در بدن اگر به اندازه کافی تولید نشود شخص را دچار بی‌خوابی می‌کند.

پس توصیه می‌کنیم حتما یک ساعت قبل از خواب تمام دستگاه‌های دیجیتال خود مثل گوشی، کامپیوتر و تلویزیون را خاموش کنید. همینطور بهتر است گوشی خود را دور از تختان قرار دهید.

درمان بی‌خوابی شبانه
درمان بی‌خوابی شبانه

۳) هر شب در زمان مشخص و معینی به رختخواب خود بروید.

اینکه هر شب در یک زمان نا معلوم به رختخواب می روید ساعت خواب بدنتان را برهم می‌زند و باعث بی‌خوابیتان می‌شود. همینطور وقتی صبح از خواب بیدار ‌شود باعث می‌شود  کسل و بی حال باشید. اینکه هر شب بخواهید دقیقا در همان زمان شب قبل بخوابید کمی سخت است اما سعی کنید این زمان بیشتر از ۳۰ یا ۴۰ دقیقه طول نکشد.

درمان بی‌خوابی شبانه
درمان بی خوابی شبانه
بارگذاری مطالب مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر برای پایلا
بارگذاری بیشتر برای  سلامت و بهداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

همچنین بررسی کنید

آموزش مافین های خوش مزه بلوبری و تمشک به همراه فیلم آموزشی

مافین موگ یک کاپ کیک مدرن و شیک! میتوان مافین را به خاطر اندازه و قابلیت پخت آن ها با فنجا…